Wat zijn de duurste champagnes waard?
Als er één drank is die voortdurend geassocieerd wordt met luxe, dan is het wel champagne. En daar hoort een hoge prijs bij: minimum 30 euro per fles voor de meeste merkchampagnes. Die prijs heeft te maken met het arbeidsintensieve proces waarmee champagne tot stand komt. Maar de glamour die rond champagne hangt, brengt marketeers en zakenlui op ideeën om die prijs nog verder op te drijven. Ideeën die niets te maken hebben met de inhoud van de fles, maar alles met de verpakking. Zo wordt aan kunstenaars en designers gevraagd een speciale fles te ontwerpen, vaak in combinatie met een box waarin zich ook champagneglazen en andere accessoires bevinden. Maar er zijn nog sterkere methodes.
Shammi Shinh, een 29-jarige lefgozer uit Londen, creëerde het champagnemerk Goût de Diamants voor zijn bedrijfje Prodiguer Brands (merk op: "prodiguer" betekent in het Frans "verkwisten"). Shinh liet zijn champagne in Champagne maken op het domein Chapuy, waarvan de geschiedenis teruggaat tot de Franse revolutie, wat voor een mooi marketingverhaal zorgde. Voor de naamgeving, packaging en branding zorgde hij zelf, in samenwerking met Alexander Amosu, een designer die onder meer de gouden iPhone realiseerde. Het etiket van de allerduurste fles werd in opdracht van een klant door juweliers vervaardigd in massief wit goud, met daarin een witte diamant. Kostprijs: 1.600.000 euro. Intussen verkocht Shinh zijn merk, maar hij kocht algauw een ander, Maurice Vendôme, geliefd op Formule 1-wedstrijden en vakantie-eilanden van de happy few.
Ander voorbeeld: voor de 925ste verjaardag van het familiale champagnehuis De Watère werd in 2011 een fles gecreëerd waarin zich, centraal in het gouden logo, een diamant bevond. De fles werd gepresenteerd in een handgemaakte houten box, met daarin zijden kussens om de fles te beschermen. Het hele pakket was te koop voor 41.300 euro. De champagne wordt gemaakt in Champagne, maar het hoofdkwartier bevindt zich in Duitsland. De familie gaat prat op zijn stamboom die teruggaat tot het jaar 1086. Al was champagne toen nog niet uitgevonden.
Het bekendste voorbeeld van een champagne die het vooral van zijn verpakking moet hebben, is Armand de Brignac die vanaf 300 euro per fles wordt verkocht. Aanvankelijk werd die gemaakt door het champagnehuis Cattier, in opdracht van de Amerikaanse groep Sovereign Brands die er het merk Armand de Brignac op kleefde. Dat slaagde er meteen in zich hoog in de markt te positioneren en werd - zoals andere dure champagnemerken - zeer gegeerd in het milieu van rappers en hiphoppers, waaronder Jay Z. Die kocht het merk op, waarna zijn echtgenote Beyoncé in een van haar video's ("Feeling Myself") voor de promotie zorgde door een fles Armand de Brignac uit te gieten in haar bad. Ze leverde daarmee het overtuigende bewijs dat de inhoud niet meer telt.