Meer genieten van betere wijn met wijnschrijver Bruno Vanspauwen

Uit het archief van de wijnschrijver

gerijpte artikels, columns, verhalen, reportages

Voetbal

Het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika toonde weer aan dat voetbal en wijn meer en meer met elkaar te maken krijgen.

Reeds bij het vorige wereldkampioenschap in Duitsland kocht het Duits Wijninstituut - de instelling die de Duitse wijnen wereldwijd promoot - de rechten van de FIFA om het WK-logo en de afbeelding van de wereldbeker op Duitse wijnflessen te mogen plaatsen. Er werd toen onder meer een boekje verspreid met ideeën voor tv-hapjes in combinatie met Duitse wijnen. En er verscheen zelfs een eenmalig magazine onder het motto "Deutschland, Fussball und Wein!". In bierland Duitsland nota bene.

Voor het wereldkampioenschap in 2010 had een van de grootste wijndomeinen van Zuid-Afrika, Nederburg, een akkoord gesloten met de wereldvoetbalorganisatie om drie FIFA World Cup-wijnen op de markt te brengen: een rode en een rosé van cabernet sauvignon, en een witte van sauvignon blanc. Die werden geschonken op alle officiële gelegenheden van de FIFA tijdens het kampioenschap. En ze werden ook wereldwijd verspreid. In België waren ze te koop bij Carrefour.

Dat dit Nederburg geld heeft gekost, daar moeten we niet aan twijfelen. Al werd het bedrag zorgvuldig geheim gehouden. Om u toch een idee te geven: het Duits Wijninstituut had vier jaar daarvòòr om en bij de 700.000 € moeten neertellen. Men krijgt er wel wereldwijde publiciteit voor in de plaats. Nederburg lanceerde tegelijk een technische stunt: op de achterkant van elke fles stond een unieke Quick Response-code. Deze nieuwsoortige barcode kan door een smartphone gelezen worden, waarna je meteen toegang kreeg tot de website van Nederburg, waar je alle informatie over de wijnen kon vinden. Welkom in de wijnwereld van de 21ste eeuw. De stoffige wijnkelders met spinrag liggen ver achter ons. Zuid-Afrika positioneerde zich meteen als toonaangevend wijnland in de Nieuwe Wereld.

Nochtans heeft dit land een zeer oude wijntraditie. De Nederlander Jan van Riebeeck, stichter van Kaapstad, bracht reeds in de zeventiende eeuw de eerste wijnstokken uit Europa mee. Nederburg werd gesticht in 1791. In het begin van de negentiende eeuw bloeide de Zuid-Afrikaanse wijnexport naar Europa. Maar na de Tweede Wereldoorlog, met de invoering van de apartheid, verloor Zuid-Afrika de sympathie en steun van een groot deel van de wereld. Na de opheffing van die apartheid in 1991 begon de wijnexport naar Europa weer te groeien. En met een groots evenement zoals het wereldkampioenschap voetbal nam de belangstelling voor Zuid-Afrikaanse wijn ongetwijfeld verder toe.

Vindt u de combinatie tussen wijn en voetbal wat vreemd? Het ligt nochtans in de lijn van een trend die al vele jaren aan de gang is. Wijn is van een artisanaal product met een zekere elitaire uitstraling ook een economisch massaproduct geworden, dat net zoals andere massaproducten zijn rol opeist tijdens gemediatiseerde evenementen. Qua prijs waren de FIFA-wijnen van Nederburg alvast toegankelijk voor een breed publiek (4,99 en 5,99 €). Maar waren ze ook goed? De Belgische wijnpers mocht ze voorproeven, uiteraard in de hoop op wat gratis reclame voor invoerder Hasselt Millésime en verdeler Carrefour. In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat ik aangenaam verrast was, zeker gezien de scherpe prijs en het feit dat voor deze enorme aantallen een industriële productie onvermijdelijk is.

Tijdens de laatste wedstrijd van het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika schonk ik nochtans geen Nederburg. Ik koos voor een sauvignon blanc van Waterford, gevolgd door een merlot van Muratie, beide ingevoerd door een jonge West-Vlaming, Koen Roose, die zijn wijnhart aan Zuid-Afrika verloren heeft. Wat heeft die man een neus voor wat goed is in dat wijnland. Hij is er met zijn eigen domein begonnen. De naam werd lang vòòr het WK Voetbal gekozen, maar klonk toen wel erg toepasselijk: Spioenkop.