Waarom is Bordeaux zo bekend geworden?
Een logisch antwoord zou zijn: omdat er goede wijnen gemaakt worden. Maar ook in andere streken worden goede wijnen gemaakt. En toch hebben die dezelfde roem niet vergaard, noch hetzelfde zakelijke succes. Hoe komt dat? Omdat er ook andere factoren meespelen.
Zo ligt Bordeaux vlakbij een oceaan. Voor handel is dat een voordeel. Het ligt aan de basis van de vroege wijnexport naar het rijke en machtige Groot-Brittannië. Het is ook de reden waarom Bordeaux van oudsher meer geconsumeerd wordt in het aan de zee gelegen Vlaanderen. Terwijl Bourgogne, in het Franse binnenland, meer handelsactiviteit met Wallonië ontwikkelde. Nog altijd is het verschil in welvaart tussen beide wijnstreken groot: in Bordeaux zijn de wijndomeinen kastelen, in Bourgogne zie je vooral boerderijen en gewone huizen. Alleen al daaraan merk je hoe grootschalige handel zich door de nabijheid van een oceaan sneller kan ontwikkelen.
Ook de handelsgeest wordt erdoor beïnvloed. De aristocratische families die de Bordelese wijnkastelen in hun bezit hadden, zagen het businesspotentieel van wijn sneller dan de meer agrarisch denkende wijnboeren in Bourgogne. Ze kochten percelen bij tot ze 100 hectaren en meer bezaten, en maakten daarop slechts één wijn (soms een tweede, van de jongere of minder goed gelegen wijnstokken). Daardoor raakten de wijngaarden er minder versnipperd dan in Bourgogne dat een lappendeken van perceeltjes is gebleven, voortkomend uit erfenissen, huwelijken, ruzies en andere familiale toestanden. In Bordeaux heb je één kasteel, één wijngaard, één wijn, één naam. Commercieel gezien is dat een groot voordeel: je raakt er sneller mee bekend in de wereld, en je kan er een Merk mee bouwen. Dat voordeel werd nog versterkt door er een gecentraliseerde distributie aan te koppelen: de Bordelese wijndomeinen verkopen hun wijnen niet elk apart aan buitenlandse invoerders zoals in Bourgogne, maar aan grote Bordelese handelshuizen die ter plekke de wijnen van de kastelen opkopen en de wereldwijde distributie ervan verzorgen.
Als je een internationaal merk bent geworden, is dat ook een voordeel bij overnames. Vele familiale wijnkastelen in Bordeaux zijn vandaag in handen van grote multinationals, onder meer in de bank- en verzekeringssector en in de telecom. Met als gevolg een nog sterkere présence in de wereldwijde handel.
Tenslotte: bij business hoort marketing. Ook dat wordt in Bordeaux grootschalig en professioneel aangepakt, onder meer via de Union des Grands Crus de Bordeaux die jaarlijks wijnjournalisten uit de hele wereld uitnodigt om de nieuwe oogst te komen proeven, en vervolgens nog eens de wereld rondtrekt om in de markten zelf de belangrijkste wijnen van Bordeaux te presenteren. Dat doet geen enkele wijnstreek haar na. De grotere bekendheid is daar een gevolg van.
Invoerders: