Meer genieten van betere wijn met wijnschrijver Bruno Vanspauwen

Uit het archief van de wijnschrijver

gerijpte artikels, columns, verhalen, reportages

Wijn als accessoire

Wijnaccessoires hebben zich tot een heuse business ontwikkeld. Vooral in de Verenigde Staten neemt dat soms hilarische vormen aan.

Het begon met een kurkentrekker. Vele uitvinders hadden er reeds hun hoofd over gebroken, maar Herbert Allen, een Amerikaans universiteitsprofessor, slaagde erin: hij ontwikkelde de perfecte kurkentrekker. Het verhaal wil dat hij het als gepassioneerd wijnliefhebber niet langer kon aanzien dat zijn vrouw voortdurend sukkelde met het openen van wijnflessen. Hij begon over het probleem na te denken, en kwam na vier jaar tot de bevinding dat een spiraal minimaal vijf rondingen nodig heeft, dat de spiraalopening voldoende groot moet zijn om er een lucifer door te steken, en dat de spiraalranden best afgerond worden omdat je de spiraal dan makkelijker in de kurk kan draaien. Het vergde ook vele experimenten om tot een maximaal hefboomeffect te komen. Zijn uitvinding doopte hij Screwpull, en werd een commercieel succes. Een opname in het Guinness Book of Records was publicitair mooi meegenomen: een Deen onkurkte er 12 wijnflessen per minuut mee.

Sinds 1991 is Screwpull eigendom van een Zuid-Afrikaans zakenman, Paul Van Zuydam.

Hij bereikt er een omzet van 50 miljoen euro mee, onder meer door de uitbreiding van het gamma. Vandaag zijn er allerhande kurkentrekkers in opvallende kleuren, professionele "sommeliers", modellen speciaal voor het openen en herkurken van oude wijnflessen, en zelfs kurkentrekkers om aan een tafel te bevestigen of aan de muur te hangen. Daarnaast worden onder hetzelfde merk onderzetters voor glazen en flessen verkocht, complete barsets, pompsystemen om een geopende wijnfles opnieuw luchtdicht te maken, wijnkoelers, wijnthermometers, enz. Wijn is een wereldwijde business geworden, en daar profiteren de accessoires van mee.

In het bekende Amerikaanse magazine Wine Spectator trof ik een koopgids aan van een bedrijf met de veelzeggende naam "International Wine Accessories Inc." De lectuur ervan sloeg mij met verstomming. Veertig pagina's lang maakte ik kennis met alle mogelijke en onmogelijke hulpstukken, toestellen en decoratie-elementen rond wijn. Zelf heb ik ook wel een decanteerkaraf en een kelderthermometer. Maar geen haar op mijn hoofd denkt eraan om mijn muren te bekleden met behangpapier dat via een trompe l'œil de suggestie wekt dat je door de openstaande deur van een wijnkasteel naar de wijngaarden kijkt. Een kopie van een 15de-eeuws wandtapijt dat de druivenoogst uitbeeldt, kan mij evenmin bekoren.

Misschien een notenkraker in de vorm van een popje dat een sommelier moet voorstellen? "You'll go absolutely nuts over our cracker!" zegt de slogan.

Ik blader verder en zie een foto van een kandelaar in de vorm van een wijnrank, met bolvormige kaarsjes als druiventrossen. Op een wijnkaraf bevindt zich een buitenmaatse afsluitdop die eveneens een weelderige druiventros voorstelt.

De "handgemaakte" houten vaatjes zijn ontroerend: je kan er wijn ingieten, en met een kraantje de glazen vullen aan tafel, waardoor je de "authentieke ervaring van het proeven in een wijnkelder" benadert. En wat als er overschotjes van wijn in blijven zitten? De firma heeft aan alles gedacht: met een Wine Vinegar Starter Kit  kan je je eigen wijnazijn maken.

De rechtgeaarde wijnliefhebber wast zijn wijnglazen en karaffen niet langer af met een gewoon product, nee, dit bedrijf heeft een speciaal product ontwikkeld: het geeft glazen en karaffen een weergaloze schittering en laat geen vervelende geurtjes na! Uiteraard is dit magische middel alleen te verkrijgen in een set met 2 afwashanddoeken, een speciale borstel voor glazen en een voor karaffen. Je kan er ook vlekoplosser bij krijgen, speciaal voor wijnvlekken.

Ik bevind mij nu in de afdeling geklimatiseerde wijnkasten. Dat zulke kasten bestonden, wist ik. Maar het was mij onbekend dat ze in tientallen verschillende architecturale stijlen vervaardigd worden, van antiek tot superdesign, met kleuropties gaande van red mahogany tot natural oak. Verderop wordt een speciale koffer aangeboden om je eigen wijnglazen te kunnen meenemen op reis. En een metalen set waarin je een cognacglas boven een vlammetje kan opwarmen "om de aroma's van het verouderingsproces te ontsluiten"!

Ik wrijf mijn ogen uit: zie ik daar een echte mini-wijnrank? Jawel, in  de "oude Japanse traditie" werd een Bonsai Grapevine ontwikkeld, zodat je thuis live kan meemaken hoe druiven tot rijping komen!

Op de laatste bladzijde lacht een Amerikaanse schone mij toe: ze draagt een T-shirt waarop het etiket van een wijndomein staat afgebeeld. Jij kan ook zo'n T-shirt hebben,

met het etiket van jouw favoriet domein natuurlijk. Of met een héél persoonlijke bedrukking: Château My Wife bijvoorbeeld. Verderop staat nog een Amerikaanse

schone, iets uitdagender dan de vorige. Ze draagt een T-shirt met daarop een druiventros en de heerlijk dubbelzinnige slogan: "Whip me, crush me, make me wine!"

Het is een ander wijnland, de Verenigde Staten.