Meer genieten van betere wijn met wijnschrijver Bruno Vanspauwen

Hoe ziet de wijnsector de toekomst?

wijnnieuws

Hoe ziet de wijnsector de toekomst?

Bij de start van een nieuw jaar wordt al eens in de toekomst gekeken, ook in de wijnsector. Zo pakte het toonaangevende vakblad Meininger's Wine Business International uit met een enquête bij meer dan duizend wijnprofessionals in 59 landen. Daaruit kwamen een aantal duidelijke tendenzen naar voor.

Klimaatsceptici bestaan er haast niet in de wijnsector, een overgrote meerderheid maakt zich zorgen over de klimaatopwarming. Meer bepaald omdat de druiven steeds sneller rijpen en de wijnen minder evenwichtig zijn, vooral door een teveel aan alcohol. Daarnaast is men bezorgd over een groeiend tekort aan water, waardoor landen en streken genoodzaakt zullen zijn hun verbod op irrigatie te herzien. Er zal dan geavanceerde technologie nodig zijn, om ervoor te zorgen dat de wijnstokken de juiste hoeveelheid water krijgen op het juiste moment.

Technologie leidt ook tot automatisering en robotisering in de wijnsector. Wat overigens nodig is, want het wordt steeds moeilijker om gekwalificeerde wijngaardwerkers te vinden. Er bestaan nu al robotten die snoeien en drones die wijngaarden beheren. Om nog te zwijgen van de doorgedreven digitalisering van het wijnmaakproces in de wijnkelder.

Lokale, streekgebonden druiven winnen aan populariteit, iets wat ook in de voeding merkbaar is in de voorkeur voor lokale ingrediënten. Daarnaast wordt een groeiend succes voorspeld van druiven voor fijne, elegante wijnen. Met pinot noir als winnaar, gevolgd door grenache, tempranillo en gamay. Dat komt overeen met de trend dat wijnliefhebbers fijnere en lichtere wijnen verkiezen (al produceert grenache wel veel alcohol). Cabernet sauvignon en merlot (de belangrijkste druiven in Bordeaux) zouden aan populariteit verliezen. In de druiven voor witte wijn ziet men een mooie toekomst voor riesling (met zijn lage alcoholgehalte), op de voet gevolgd door chardonnay die immer populair blijft.

Hoge alcoholgehaltes hebben afgedaan: de sector zelf ziet een nieuwe groeimarkt voor laag- en niet-alcoholische wijnen, zeker nu er technieken werden ontwikkeld om wijn volledig te desalcoholiseren. Het is vandaag ook mogelijk om het wijnmaakproces na te bootsen zonder gisting, dus zonder de omzetting van suiker in alcohol.

Daarmee samenhangend zet de trend naar meer natuurlijke wijnen zich door, omdat - net zoals in de voeding - consumenten bekommerd zijn om hun gezondheid. Wat niet betekent dat ze het plezier willen bannen: wijntoerisme is een groeimarkt, net zoals wijnevents.

Ten slotte ziet de sector de e-commerce van wijn onstuitbaar groeien. En de invloed op consumenten van wijnwebsites, -bloggers en -vloggers zal toenemen. Al zal die ook concurrentie krijgen van wijnapps die, naar analogie van Spotify en Netflix, consumenten proactief wijnen aanraden op basis van hun smaakprofiel.

Ik blijf toch liever zelf proeven.

 

 

toegevoegd op 12.01.2018