De Dow-Jones van de wijn
James Miles, een Brit, en Justin Gibbs, een Australiër, waren beurstraders, maar ook liefhebbers van wijn. Zo kwamen ze op het idee om, naar het voorbeeld van beursindexen, een index voor de wijnindustrie te creëren: de Fine Wine 100. En op basis daarvan wijnen te verhandelen zoals aandelen worden verhandeld, tegen prijzen die voortdurend schommelen naargelang van vraag en aanbod. Ze vestigden hun nieuwe bedrijf in Londen en noemden het Liv-ex: "the global marketplace for professional buyers and sellers of fine wine".
"Vòòr het internet was de handel in wijn heel traag, ook het proces van prijsvorming was trager en onduidelijk", zegt James Miles, "Het internet heeft ons toegelaten om de wereldwijde handel samen te brengen op één locatie. En iedereen in de business daarvan te laten profiteren op een meer transparante manier."
Vandaag bezoeken elke dag 440 wijnhandelaars, makelaars en andere tussenpersonen van overal ter wereld hun online platform om de actuele waarde van de beste en duurste wijnen te kennen, en op basis daarvan met één klik te kopen en te verkopen. Dagelijks wordt op die manier ongeveer voor 30 miljoen Engelse pond verhandeld. Per dag worden 35.000 prijsveranderingen genoteerd. 90% van de wijnen is Frans, daarvan komt 70% uit Bordeaux. Het is duidelijk dat vooral de grote namen, die wereldwijde merken zijn geworden, zich lenen tot deze vorm van trading. Naast de grands crus classés van Bordeaux zijn er ook de topwijnen van Bourgogne, Champagne en Châteauneuf-du-Pape, vanuit Italië spelen topdomeinen uit Barolo, Brunello di Montalcino en Chianti mee, in Spanje gaat het om namen als Vega Sicilia en Pingus, in Californië om dure cultwijnen als Screaming Eagle en Harlan Estate.
Liv-ex biedt drie diensten aan: toegang tot de digitale "markthal" waar wijnen verhandeld worden, toegang tot 25 miljoen actuele en historische data over de wereldwijde wijnhandel, en logistieke diensten zoals opslag, beheer en distributie van wijnen. In Londen bevindt zich een geklimatiseerde stockageruimte van Liv-ex waar elke dag kisten met dure wijnen van eigenaar verwisselen.
In dit topsegment van de wijnhandel worden wijnen vaak gezien als belegging, om ze nadien duurder door te verkopen. Een deel van deze wijnen wordt dus nooit gedronken, alleen verhandeld. Beleggers houden rekening met de reputatie van wijnstreken, domeinen en jaargangen, op basis van historische klassementen en van punten die hen toebedeeld werden door bekende wijnschrijvers en wijnmagazines.