Meer genieten van betere wijn met wijnschrijver Bruno Vanspauwen

Te duur om te drinken

wijnnieuws

Te duur om te drinken

Champagne: een magisch woord. Waarrond soms veel marketingmagie wordt verkocht. Zodat de prijzen tot magische hoogte kunnen stijgen. Ziehier de duurste "bubbels de luxe". Zo duur dat je ze nooit zal drinken.

Als er één drank is die constant geassocieerd wordt met luxe, dan is het wel champagne. En daar hoort een hoge prijs bij.

Enerzijds heeft die prijs te maken met het arbeidsintensieve proces waarmee champagne tot stand komt. Een stille wijn is klaar als het druivensap gegist is. Maar voor champagne is er dan nog een lange weg te gaan. Eerst moet de stille (witte) wijn een tweede gisting ondergaan in de fles, waardoor er koolzuur vrijkomt en de bubbels ontstaan. Vervolgens moet die wijn, die nu schuimwijn is geworden, nog minimum 15 maanden op zijn bezinksel blijven liggen waardoor smaak en textuur verfijnd worden. Dat bezinksel moet vervolgens, door regelmatig draaien van de fles, naar de flessenhals geleid worden, waar het bevroren en verwijderd wordt. Pas dan kan de champagne op de markt komen. Tegen een prijs die voor de meeste bekende merkchampagnes minimum 30 euro bedraagt.

Maar de glamour die rond champagne hangt, brengt slimme marketeers en zakenlui op ideeën om die prijs nog verder op te drijven. Zo brengen champagnehuizen graag speciale "cuvées" op de markt, bijvoorbeeld van één welbepaalde wijngaard die uitzonderlijk goed gelegen is. Het kost niet méér om van de druiven uit die wijngaard champagne te maken, maar omdat het om slechts één wijngaard gaat, is het aanbod schaars en gaat de prijs - volgens de bekende economische wet van vraag en aanbod - de hoogte in.

Een andere methode die champagnehuizen toepassen, heeft niets te maken met de inhoud van de fles, maar alles met de verpakking. Zo wordt aan kunstenaars en designers gevraagd een speciale fles te ontwerpen, vaak in combinatie met een speciale box (waarin zich ook champagneglazen en andere accessoires kunnen bevinden). Omdat het hier om een "unieke cuvée" gaat, die slechts één keer wordt uitgebracht, kan ze ook duurder verkocht worden aan een publiek voor wie dergelijke champagnes een statussymbool zijn.

Er is nog een derde methode. Bedrijven en zakenlui, die niet in de Franse champagnesector actief zijn, kunnen ook een champagne op de markt brengen. Zij laten die produceren bij een erkend champagnehuis, maken er hun eigen merk van en bouwen er een aantrekkelijk marketingverhaal rond. Sommige gaan zelfs zover om goud, zilver en diamant in de verpakking van de fles te verwerken. Zodat champagne als het ware een juweel wordt, dat dan ook tegen de prijs van een juweel verkocht kan worden.

Hieronder vind je zeven voorbeelden van zulke champagnes, elk met hun eigen aanpak en verhaal. Champagnes die zo duur zijn dat je ze wellicht nooit zal drinken.

1. Goût de Diamants: € 1.600.000

Een van de nieuwste champagnemerken werd drie jaar geleden bedacht door een 29-jarige lefgozer genaamd Shammi Shinh uit Londen, oprichter van de firma Prodiguer Brands ("prodiguer" betekent in het Frans "verkwisten"). Shinh laat deze champagne maken op het domein Chapuy waarvan de geschiedenis teruggaat tot de Franse revolutie, wat voor een mooi marketingverhaal zorgt. Voor de naamgeving, packaging en branding zorgde hij zelf, in samenwerking met Alexander Amosu, een Londense designer met Nigeriaanse roots die onder meer ook de gouden iPhone realiseerde. Het etiket van deze champagnefles - in opdracht van een private klant - werd door juweliers vervaardigd in massief wit goud, met daarin een witte diamant. Intussen verkocht Shinh zijn merk, maar hij kocht algauw een ander, Maurice Vendôme, geliefd bij koningshuizen, Formule 1-wedstrijden en op vakantie-eilanden van de happy few.

2. De Watère Diamond Edition: € 41.300

Voor de 925ste verjaardag van het familiale champagnehuis De Watère werd in 2011 een fles gecreëerd waarin zich, centraal in het gouden logo, een diamant bevond. De fles werd gepresenteerd in een handgemaakte houten box, met daarin zijden kussens om de fles te beschermen. Leuk om weten: de champagne wordt gemaakt in de Vallée de la Marne, maar het hoofdkwartier bevindt zich in Duitsland. De familie gaat prat op zijn stamboom die teruggaat tot het jaar 1086. Al was champagne toen nog niet uitgevonden.

3. Dom Pérignon Charles & Diana 1961 magnum: € 3.291

Deze champagne van Dom Pérignon (het luxemerk van Moët & Chandon) werd speciaal gecreëerd voor het huwelijk van Lady Di en Prince Charles. De jaargang 1961 is het geboortejaar van de prinses. Nadien werd een beperkte hoeveelheid van deze champagne op de markt gebracht, hij is overigens nog altijd te koop.
Dom Pérignon, dat deel uitmaakt van de luxemultinational LVMH, heeft een abonnement op het vervaardigen van dergelijke dure "limited editions". Het merk werkte er reeds voor samen met modedesigners als Karl Lagerfeld en Jean-Paul Gaultier, of met filmregisseurs als David Lynch. Dergelijke champagnes zijn zoals de topmodellen van automerken: ze worden zelden gekocht maar stuwen het imago van het merk omhoog, waardoor er meer exemplaren van het "gewone model" verkocht worden. 

4. Boërl & Kroff magnum: € 2.157

Had u nog nooit van dit merk gehoord? Ik evenmin. En het staat ook niet in het standaardwerk "4000 champagnes" van de wereldautoriteit Richard Juhlin. Het gaat hier dan ook om een van die glamoureuze marketingmerken, erop gericht om de rijken van deze aarde toe te laten zich te onderscheiden. Patrick Sabaté en Stéphane Sésé, die zichzelf "CEO" noemen, laten de inhoud van hun flessen maken in de minder gereputeerde champagnestreek Côte des Bar door het champagnehuis Drappier, dat onder eigen naam veel goedkopere champagnes op de markt brengt. Maar deze champagne zou afkomstig zijn van het allerbeste perceel van Drappier, amper een halve hectare groot. En hij wordt natuurlijk mooi verpakt.

5. Krug Clos d'Ambonnay: € 1.567

In 1971 koopt de familie Krug van het gelijknamige champagnehuis een kleine ommuurde wijngaard van 1,85 hectare in het dorp Mesnil-sur-Oger. Deze "Clos du Mesnil" van alleen chardonnay werd algauw wereldberoemd als het summum van finesse, en kon tegen een recordprijs verkocht worden.
Dat succes zette de familie ertoe aan om opnieuw zo'n ommuurde wijngaard aan te kopen: "Clos d'Ambonnay", slechts 0,685 hectare aan de rand van het dorp Ambonnay, deze keer met uitsluitend pinot noir beplant. Door het nog schaarsere aanbod overtrof zijn prijs die van "Clos du Mesnil".
Dergelijke luxecuvées zijn vooral bedoeld om het exclusieve imago van het overkoepelende merk te versterken. De verkoop van Krug berust immers voor 85% op zijn goedkoopste fles, de "Grande Cuvée" (die niettemin al tussen 120 en 150 euro kost).

6. Bollinger Vieilles Vignes Françaises: € 655

In de negentiende eeuw zorgde een insect - de druifluis (of phylloxera) - voor een plaag die bijna alle Europese wijngaarden vernietigde. Omdat Amerikaanse wijnstokken resistent bleken te zijn, worden sindsdien alle Europese wijnstokken geënt op Amerikaanse onderstokken. En vraagt men zich af in welke mate dit de smaak van de Europese wijnen heeft beïnvloed.
Twee kleine ommuurde wijngaarden van het champagnehuis Bollinger - amper een halve hectare beplant met pinot noir - overleefden de plaag, en de familie besloot deze niet-geënte wijnstokken in stand te houden. Zodat deze champagne je nog een idee geeft van hoe champagne vòòr de phylloxeraplaag moet gesmaakt hebben. Er worden slechts drie- tot vijfduizend flessen van gemaakt, alleen in de beste jaren.

7. Armand de Brignac Ace of Spades Silver: € 549

Deze champagne wordt gemaakt door het champagnehuis Cattier, aanvankelijk in opdracht van de Amerikaanse groep Sovereign Brands, die er het merk "Armand de Brignac" op kleefde. Armand de Brignac slaagde er meteen in zich hoog in de markt te positioneren en werd - zoals andere dure champagnemerken - zeer gegeerd in het milieu van bekende rappers en hiphoppers. Ook de topcuvée Cristal van Louis Roederer werd daar een hype, maar na een ongelukkige uitspraak van directeur Frédéric Rouzaud - die zijn prestigieuze merk niet graag met dat milieu geassocieerd zag - werd Louis Roederer er in de ban geslagen. Van de weeromstuit promootte de rapper Jay-Z dat andere glamoureuze merk, Armand de Brignac, in de clip van zijn hit "Show me what u got". En hij ging nog verder: anderhalf jaar geleden kocht hij merk op. Waarna zijn echtgenote Beyoncé in een van haar video's ("Feeling Myself") haar steentje bijdroeg aan de promotie door een fles Armand de Brignac uit te gieten in haar bad. Ze kon daarmee geen beter bewijs leveren dat de inhoud niet meer telt.

nvda: Prijzen van dure wijnen en champagnes schommelen zoals aandelen. Meest recente prijzen op wine-searcher.com.

toegevoegd op 05.12.2016