Meer genieten van betere wijn met wijnschrijver Bruno Vanspauwen

Om geld te verdienen met wijn, moet je op de Place de Bordeaux zijn

wijnnieuws

Om geld te verdienen met wijn, moet je op de Place de Bordeaux zijn

Nee, "La place de Bordeaux" is geen historisch plein in de gelijknamige stad. Het is de naam voor het historisch gegroeide verkoopkanaal in Bordeaux waarbij de wijnkastelen hun wijn elk jaar verkopen aan handelshuizen, die vervolgens voor de wereldwijde distributie zorgen.

Dat heeft voor de wijnproducent voor- en nadelen. Het voordeel is dat hij zijn wijnen meteen verkocht krijgt, en niet moet opdraaien voor de kosten van de distributie. Het nadeel is dat hij de controle over die distributie verliest en zijn winstmarge lager ligt. De wijn wordt immers kort na de oogst door het handelshuis gekocht aan een primeurprijs, die - zeker in het geval van een goed jaar - kan verveelvoudigen op het moment dat het handelshuis de wijn op de markt brengt. De winst die daaruit voortvloeit, is voor het handelshuis.

Dat systeem van de "place de Bordeaux" heeft altijd voor- en tegenstanders gekend. Een van die tegenstanders is niemand minder dan François Pinault, een van de rijkste zakenlui in Frankrijk die modemerken als Gucci, Yves Saint Laurent en Puma in portefeuille heeft, en ook eigenaar is van het mythische wijnkasteel Château Latour, een van de vijf "premiers grands crus classés" die de elite van Bordeaux uitmaken. Hij zag hoe heel wat potentiële winst van Latour naar de handelshuizen ging, en besliste daar een eind aan te stellen: het kasteel zou zijn wijnen niet langer "en primeur" maar op een later moment verkopen, tegen een hogere prijs uiteraard.

Maar de "place de Bordeaux" laat zich niet zo makkelijk buitenspel zetten. Verschillende handelshuizen lieten weten Latour niet meer in hun catalogus op te nemen. Als Latour zelf wilde profiteren van prijsstijgingen, dan moest het ook maar zelf voor zijn distributie zorgen. Ze wilden Latour laten voelen wat het betekent om niet langer de steun van de Bordelese verkoopmachine te hebben. 

Heel Bordeaux is nu benieuwd of Château Latour op zijn stappen zal terugkeren. Want wijn produceren en wijn verkopen, dat is in Bordeaux een andere business.

"La place de Bordeaux" in enkele cijfers:

- Er zijn ongeveer 300 handelshuizen ("négociants") en een 100-tal makelaars ("courtiers" die zelf geen wijn aankopen maar wel een rol spelen tussen het handelshuis en het wijnkasteel).

- Ruim 70% van de Bordeauxwijnen wordt via dit verkoopkanaal verkocht aan 160 landen.

- Van de handelshuizen zijn er een tiental grote, die 50 tot 60% van de totale business voor hun rekening nemen.

- De "grands crus classés" vertegenwoordigen slechts 5% in volume, maar 20% in waarde.

 

toegevoegd op 25.01.2016