Meer genieten van betere wijn met wijnschrijver Bruno Vanspauwen

De beste champagnes voor de feestdagen onder 25 euro

wijnnieuws

De beste champagnes voor de feestdagen onder 25 euro

De afgelopen jaren dronken we massaal goedkopere cava. Vandaag mag het weer the real stuff zijn: champagne! Maar moeten het echt die dure merkchampagnes zijn? Wij maakten een eigenzinnige selectie van goedkopere champagnes die minstens even goed zijn. En zelfs beter.

 


In een van de noordelijkste wijngebieden ter wereld, slechts 250 kilometer ten zuiden van Brussel, wordt een van de nobelste wijnen ter wereld gemaakt: champagne. Eigenlijk is deze beroemde schuimwijn geboren uit noodzaak. In de koele Champagnestreek worden de druiven immers zelden voldoende rijp om er gewone witte of rode wijn van te maken: die is meestal te zuur. Uit dat probleem ontstond een creatief idee: door aan deze zure wijn een mengsel van suiker en gist toe te voegen, ontwikkelt hij een tweede gisting in de fles. Daardoor ontstaan de koolzuurbelletjes, die blijven bestaan omdat ze in fles "gevangen" zitten. De champagne was geboren.

Nadien werd deze "méthode champenoise" nog verder verfijnd en verbeterd (zie kader). Sindsdien worden jaarlijks miljoenen liters zure witte wijn omgevormd tot een levendige, verkwikkende, feestelijk schuimende wijn, die een wereldreputatie heeft gekregen. En alsmaar in prijs is gestegen, omdat de wereldvraag altijd hoger is dan het aanbod. Wist je trouwens dat wij Belgen per hoofd van de bevolking de grootste champagnedrinkers ter wereld zijn?

Champagne mag maar in een welbepaald, wettelijk afgebakend grondgebied gemaakt worden, volgens een welbepaalde methode en met welbepaalde druiven: pinot noir, pinot meunier en chardonnay. Producenten die niet aan deze voorwaarden voldoen, mogen de termen "champagne" en "méthode champenoise" niet op hun flessen zetten. De Champagnestreek is vooral geroemd om zijn vijftien miljoen jaar oude krijtbodem waarin de wijnranken diepgeworteld zitten, en die de schuimwijnen een karakteristieke smaak en karakter geeft. Het is een natuurlijke troef waarover niet elke streek in de wereld beschikt, bovendien gecombineerd met een koel klimaat waarin de druiven voor die sublieme fraîcheur in de wijn zorgen. Daarom kan champagne uitmuntend zijn, de beste schuimwijn ter wereld.

Maar niet elke champagneproducent maakt optimaal gebruik van die troeven: de drang naar winst is soms groter dan die naar kwaliteit. Dat uit zich onder meer in steeds hogere oogstrendementen, met als gevolg waterige en zure druiven, waardoor de schuimwijn steeds meer aangezoet moet worden. Het productieproces speelt zich af in grote industriële fabrieken, waar alles sneller, makkelijker en efficiënter moet. De rijpingstijd wordt tot het strikte minimum beperkt. Uiteindelijk degenereert de schuimwijn tot een schuimend zoet aperitief, zonder enig karakter. Heel wat champagnes, verkocht in supermarkten, zijn daar voorbeelden van. Ja, ook bekende merkchampagnes die soms 30 euro per fles kosten, en zelfs meer.

Hoe komt het dan dat mensen die champagnes toch blijven kopen? Het gemak van de supermarkt, waar je toch moet zijn voor je boodschappen, speelt zeker een rol. Daarnaast is er de algemene trend naar smaakverzoeting, waaraan de champagnehuizen zich aanpassen. Tenslotte zijn ze meesters in marketing. Geen enkele wijn maakt zoveel reclame als champagne. Zeker tijdens de feestmaanden zie je de advertenties van de grote champagnemerken overal opduiken. Vele van die merken maken deel uit van beursgenoteerde multinationals van luxeproducten, zoals de groep Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) die ook mode, parfums, cosmetica, horloges en juwelen in portefeuille heeft. In dat rijtje is champagne een zoveelste luxueus merkproduct, dat industrieel geproduceerd wordt, jaar na jaar dezelfde smaak moet hebben en via de kracht van zo'n grote groep een wereldwijde distributie kent. Maar in de communicatie blijft men de historische en familiale tradities uitspelen, om de droom levend te houden.

Wij gingen op zoek naar een alternatief: champagnes van kleinere domeinen of coöperaties van domeinen, die niet verkrijgbaar zijn in supermarkten maar bij gespecialiseerde wijninvoerders, èn die goedkoper zijn dan de bekende merken (we stelden een maximumprijs van 25 € voorop). Deze champagnes hebben niet de middelen om veel reclame te maken en zijn dus minder bekend en minder bemind. Maar onze blinde proefsessies maakten duidelijk dat dit onterecht is.

 Ziehier de 15 champagnes die de selectie haalden. Ze werden gevonden bij invoerders over heel Vlaanderen en staan gerangschikt volgens prijs.
- Bernard Gaucher "Brut Réserve": 18,69 €, magnuswijnen.be
- Gruet "Sélection": 19,90 €, wijnmakelaarsunie.be / wijnenmichel.be
- Hugues d'Orfeuille "Blanc de Blancs": 19,99 €, octopussparklingwines.eu
- Jean De La Fontaine "Brut": 20,62 €, dulst.be
- Adam-Jaeger "Blanc de Blancs Tradition": 20,95 €, magnuswijnen.be
- Vollereaux "Brut Réserve": 21 €, vinarte.be
- Belin Gérard et Olivier "Grande Réserve": 21,70 €, proefdepassie.be
- Esterlin "Exclusif": 22 €, wijnmakelaarsunie.be
- J. De Telmont "Grande Réserve": 22,20 €, adbibendum.be / magnuswijnen.be
- Huré Frères "Brut Réserve": 22,35 €, adbibendum.be
- Lenoble "Cuvée Intense": 22,45 € (bij aankoop van 12 flessen), qualitywines.be / semprevino.be
- Bernard Remy "Carte Blanche": 22,80 €, vinarte.be
- Adam-Jaeger "Blanc de Blancs Millésimé 2005": 22,95 €, magnuswijnen.be
- Blondel "Premier Cru": 23,16 €, dulst.be
- Drappier "Carte d'Or": 23,99 €, octopussparklingwines.eu / vinesse.be

 
En ziehier de 6 champagnes die het best scoorden: 

 - Esterlin "Exclusif": 22 €, wijnmakelaarsunie.be: het bewijs dat ook een coöperatie van kleine domeinen een prachtige champagne kan afleveren; deze coöperatie werd  opgericht in 1948.

- J. de Telmont "Grande Réserve": 22,20 €, adbibendum.be / magnuswijnen.be: champagne met klasse en karakter, van een klein familiaal domein dat sinds 1912 bestaat.

- Belin Gérard et Olivier "Grande Réserve": 21,70 €, proefdepassie.be: verfijnde en geschakeerde champagne van vader en zoon Belin op hun familiale domein

- Drappier "Carte d'Or": 23,99 €, octopussparklingwines.eu / vinesse.be: mooie champagne van een familiaal domein, opgericht in 1808 in het meest zuidelijke deel van Champagne, de Côte des Bar.

- Bernard Remy "Carte Blanche": 22,80 €, vinarte.be: complexe champagne, die ook bij een maaltijd past, van een klein familiaal domein uit de befaamde Côte des Blancs.

- Lenoble "Cuvée Intense": 22,45 € (bij aankoop van 12 flessen), qualitywines.be / semprevino.be: evenwichtige champagne met romige mousse van een familiaal domein, geleid door de vierde generatie.


 

 

Invoerders:
Ad Bibendum ( Sint-Truiden )
Dulst Wijn met Advies ( Blanden )
Magnus ( Kontich )
Octopus Sparkling Wines ( Eeklo )
Proef de Passie ( Ninove )
Quality Wines ( Veurne )
Divine Wines Sint-Martens-Latem ( Sint-Martens-Latem )
Wijnen Michel ( Dilbeek )
Vinesse ( Nieuwkerken-Waas (Sint-Niklaas) )
toegevoegd op 16.11.2013