Meer genieten van betere wijn met wijnschrijver Bruno Vanspauwen

Is dit het eerste champagnehuis van de 21ste eeuw?

wijnnieuws

Is dit het eerste champagnehuis van de 21ste eeuw?

Hij bezit al de tweede grootste champagnegroep, na LVMH. En toch heeft onze landgenoot Paul-François Vranken, 78 intussen, een nieuw champagnehuis uit de grond gestampt: "het eerste van de 21ste eeuw". Hij kwam het zelf in ons land voorstellen.

In deze strikt gereglementeerde wijnstreek, volledig beplant met wijnstokken, en met grond die zo kostbaar is dat niemand aan verkopen denkt, is het niet evident om er een nieuw champagnehuis op te richten. En toch is het net dat wat onze landgenoot Paul-François Vranken heeft gedaan. Des te opmerkelijker is het omdat zijn champagnegroep al de tweede grootste is, na LVMH van Bernard Arnault.

Vranken is speciaal naar ons land gekomen om zijn nieuwe project voor te stellen, samen met zijn keldermeester Clément Pierlot die al sinds 2004 voor hem werkt. "Het eerste champagnehuis van de 21ste eeuw", noemt hij het. Maar klopt dat wel? Zo werden de champagnehuizen Bonvalet en Collard-Milesi ook recent opgericht.
"Maar onze eigenlijke oprichtingsdatum is 2003", zegt Vranken. "Men vergeet wel eens dat je een champagnehuis niet zomaar uit de grond stampt, er zijn vele jaren voorbereiding voor nodig. Zo hebben wij twintig jaar geïnvesteerd in de opbouw van een voldoende grote voorraad wijnen uit evenveel jaargangen. Want deze wijnen, in Champagne "vins de réserve" genoemd, zijn een van de belangrijkste sleutels om uitmuntende champagne te maken. Door oudere en recente jaargangen te mengen verkrijg je complexiteit, en een eigen coherente huisstijl doorheen de jaren."

Opmerkelijk is dat Vranken zijn "eerste champagnehuis van de 21ste eeuw" genoemd heeft naar iemand uit de 18de eeuw: Madame de Pompadour, ook gekend als de maîtresse van de Franse koning Lodewijk XV. Daarmee zet hij een traditie in Champagne verder waarbij champagnes een vrouwelijke naam krijgen: Veuve Clicquot, Veuve Fourny en Louise Pommery (ook eigendom van Vranken) zijn daar voorbeelden van.

Het idee voor deze naam ontstond toen hij de grootste ommuurde wijngaard van Champagne kocht, 25 hectare in het hart van Reims: hij noemde hem de "Clos Pompadour", als eerbetoon aan deze grande dame van wie een legendarische uitspraak over champagne de geschiedenis inging: "Le champagne est le seul vin qui laisse la femme belle après boire." (Champagne is de enige wijn die een vrouw kan drinken zonder haar schoonheid te verliezen.)
Uit deze "clos" begon Vranken wijnen te verzamelen voor zijn project, en hier wordt vandaag de topcuvée van het nieuwe champagnehuis gemaakt: "Daardoor was het voor ons logisch om van de naam van deze clos ook onze merknaam te maken."

Pompadour is de zoveelste verrassende stap in het parcours van deze ambitieuze ondernemer. In 1978 kocht hij als "petit belge" zijn eerste champagnemerk Veuve Monnier. Hij werd toen wat meewarig bekeken in Champagne, maar tot ieders verbazing slaagde hij erin om door overnames en distributie via supermarkten de tweede grootste champagnegroep uit te bouwen èn naar de beurs te brengen: Vranken-Pommery Monopole.

Begin dit jaar heeft hij de leiding van de groep overgedragen aan zijn vrouw Nathalie, hij blijft wel aanwezig in de raad van bestuur. En onlangs verkocht Vranken zijn merk Heidsieck & C° Monopole aan de groep Lanson voor 50 miljoen euro. Als gevolg daarvan verandert op 1 januari 2026 de naam van de groep in Maison Pommery & Associés. Die telt nu nog vijf champagnehuizen: Vranken, Pommery & Greno, Charles Lafitte, Bissinger & C° en ... vanaf nu dus ook Pompadour.

 
Pompadour: de proef op de som

Het nieuwe champagnehuis Pompadour lanceert twee cuvées: "Pompadour Réserve" en "Clos Pompadour". Beide worden enkele via wijnhandels en restaurants verdeeld, dus niet via supermarkten die altijd het belangrijkste distributiekanaal voor Vranken zijn geweest. Daarmee geeft hij al aan dit als een prestigeproject te beschouwen. Wij konden beide cuvées in primeur proeven.

- Réserve (richtprijs € 49): volle, ronde, rijke stijl met fijne persistente mousse en duidelijke aanzoeting - een champagne die net iets hoger mikt dan de basiscuvées van de gekende merken - gemaakt van 60% pinot noir- en 40% chardonnaydruiven, deels aangekocht en deels uit eigen wijngaarden (samen 228 hectare).

- Clos (richtprijs € 150):  grote champagne in een heel andere stijl: fijn, strak en mineraal, met discrete aanzoeting - druiven alleen uit de befaamde Clos Pompadour in Reims (25 hectare) - gemaakt van 100% chardonnay, wat ongebruikelijk is in deze streek van Reims die vooral voor pinot noir bekend staat - de druiven komen uit één enkel oogstjaar (2017) wat van deze champagne een millésimé maakt.